Waarom zelf je boek uitgeven en niet via een uitgeverij?
Auteur: Bo Vickery
Eerst wil ik enkele misvattingen over je boek zelf uitgeven uit de weg ruimen. Want rond het zelf uitgeven van een boek bestaan er veel vooroordelen en misvattingen in vergelijking met het uitgeven van een boek via een uitgeverij. Er is veel misleidende informatie hierover te vinden. Ik wil dit veranderen door enkele misvattingen uit de weg te ruimen.
Lees echter ook eerst dit artikel uit Het Nieuwsblad over het gemiddeld aantal boeken dat per auteur verkocht wordt. We willen namelijk niet dat je met valse verwachtingen aan je boekenavontuur begint.
1 . Enkele misverstanden en vooroordelen rond selfpublishing
1. Selfpublishing is niet goed
Dit is een vooroordeel dat gewoon verkeerd is. Je hebt een boek geschreven, eraan gewerkt. Vaak meer dan dat je boek via een uitgeverij wordt uitgegeven. Jouw boek heeft ook autoriteit, draagt misschien belangrijke kennis over en is spannend. Een goede selfpublishing auteur zorgt dat zijn boek is nagelezen door een redacteur, door proeflezers en ook grafisch in orde is. Wij kunnen daarvoor zorgen. Selfpublishing is de toekomst. Door de vrijheid die je hebt als auteur en door de hogere opbrengst. Het is bovendien klimaatvriendelijk want als je via print-on-demand werkt, worden er geen boeken teveel gedrukt.
Bovendien als je als geld wilt verdienen, moet je er gewoon voor zorgen dat je boek goed is. Zeker door de reviews op allerlei boekensites zoals Bol.com, enzovoort... kom je echt niet weg met een slecht boek.
2. Je bent een betere schrijver als je boek via een uitgeverij wordt uitgegeven
Ook dit is niet waar. Er zijn boeken van uitgeverijen die ook niet te lezen zijn (maar smaken verschillen altijd) en er zijn selfpublishing auteurs die schitterende boeken schrijven. Vergeet niet dat uitgeverijen boeken willen verkopen. Dus zullen ze enkel boeken in hun assortiment nemen waarvan ze weten dat deze zullen gekocht worden. Schrijft een auteur niet zo goed, maar het verhaal is goed, dan wordt een boek desnoods 'herschreven' door redacteurs. Een uniek boek, hoe goed het ook is, zullen uitgeverijen niet vaak willen uitgeven, want dat is te riskant. Een uitgeverij wil vooral geen geld verliezen. Daarom worden auteurs soms verplicht om enkele honderden boeken zelf aan te kopen voordat hun boek kan worden uitgegeven. Als je een boek zelf uitgeeft, zegt dat niets over je talent en vaardigheden als schrijver.
3. Een boek zelf uitgeven is enkel voor mensen die geen contract konden afsluiten met een uitgeverij
Ook dit is verkeerd. Bo Vickery is bijvoorbeeld nooit naar een uitgeverij gestapt omdat ze vrijheid wou en de werkwijze van de uitgeverijen niet wou. Met name: auteurs verplichten een aantal boeken zelf aan te kopen vooraf, geen controle meer over je boek, gebonden zijn door de marketing die de uitgeverij doet en vooral dat het grootste gedeelte van de winst naar de uitgeverij gaat. De beslissing om al dan niet via een uitgeverij te werken, is vooral een persoonlijke en zakelijke beslissing.
4. Zelf je boek laten drukken is altijd duurder dan via een uitgeverij
Dat is niet waar. Wij hebben drukkerijen die goedkoop een boek kunnen drukken, gewoon of via print-on-demand (POD). Zelfs in vergelijking met andere selfpublishing websites. Hoe meer boeken je laat drukken, hoe goedkoper, maar wat ben je ermee als je dan met een stapel boeken blijft zitten die niet verkocht worden. Beter een iets lagere oplage drukken, aangezien je een hogere winstmarge hebt per boek, compenseert dit ruim de iets hogere kostprijs voor het drukken bij een lagere oplage.
5. Je kan enkel geld verdienen als je een boek publiceert via een traditionele uitgeverij
Dit is de meest misleidende veronderstelling die er is. Veel auteurs die een boek publiceren bij een traditionele uitgeverij verdienen niets tot bijna niets. Zelfs al krijgen ze een voorschot van een uitgeverij. Als ze niet genoeg boeken verkopen, verdienen ze niets. Als het boek niet genoeg verkoopt, wordt het uit de boekenrekken gehaald. Als auteur heb je er dan niets aan te zeggen, je kan het niet zelf opnieuw publiceren om alsnog een beetje geld te verdienen met je boek. Via een boek dat je zelf uitgeeft, kan je meer dan het dubbel verdienen in vergelijking met een boek bij een traditionele uitgeverij. Een klein voorbeeld om dit duidelijk te maken:
Criteria | Selfpublishing | Via uitgeverij |
---|---|---|
Voorschot | 0 euro | 2.000 euro |
Boekenprijs | 19.99 euro | 19,99 euro |
Auteursrechten | 60 % | 10 % |
Winst per boek voor de auteur | 11,99 euro | 1,99 euro |
Aantal boeken verkocht per dag | 2 | 7 |
Enkele verduidelijkingen bij dit voorbeeld: het voorschot kan natuurlijk lager liggen bij een uitgeverij. Het percentage auteursrechten ligt hoger bij een grotere verkoop of bij bekende auteurs. Bij een uitgeverij heb je misschien kans op een grotere verkoop, maar als je maar 10% krijgt van de opbrengst (13,93 euro), dan verkoop je beter minder boeken als selfpublishing auteur tegen een hogere opbrengst (22,98 euro).
Hou er echter wel rekening mee dat een selfpublishing auteur tevreden mag zijn als hij tussen de 50-100 boeken verkoopt. De grote aantallen zijn voor uitzonderlijke enkelingen. Het gemiddelde lag in 2020 in Vlaanderen op 44 boeken (zie dit nieuwsartikel).
2. Wat is het verschil tussen selfpublishing en een traditionele uitgeverij?
Omdat ik hou van tabellen, een tabel dan maar om dit te verduidelijken.
Criteria | Selfpublishing | Traditionele uitgeverij |
---|---|---|
Controle over de auteursrechten van je boek | Ja | Nee |
Controle over het uitgeven van je boek | Ja | Nee |
Controle over je verhaal | Ja | Nee |
Controle over je boekcover | Ja | Nee |
Redactie inbegrepen | Nee | Ja |
Grafisch design inbegrepen (incl. boekcover) | Nee | Ja |
Deadlines | Nee | Ja |
Marketing | Nee | Nee |
Winst van het boek gaat 100% naar jou | Ja | Nee |
Bij Cunamo vzw kan je eventueel ook marketinghulp krijgen, neem contact op via de contactpagina. Als je jouw eigen boek via Cunamo vzw wilt uitgeven, dan gaat er een deel van de winst op je boek (1 euro per boek) naar de vzw voor het onderhoud van website, de ondersteuning van de auteurs en marketing.
3. Kan ik winst maken als ik mijn boek zelf uitgeef?
Het kan zeker. Is er een garantie? Nee. Zeker niet als je weet dat het gemiddeld aantal boeken dat uitgegeven wordt 44 is (lees dit artikel). Maar als het je droom is om een boek uit te geven, als schrijven je passie is, moet je het zeker eens proberen. Wie weet heb je toch een bestseller geschreven? Een schrijver schrijft zijn boeken voor de passie, niet voor het geld, al zijn er uitzonderlingen natuurlijk. Maar als je voor het geld boeken wilt schrijven, dan is jouw weg moeilijk.
De meeste boeken die zijn uitgegeven via de traditionele route verkopen niet meer dan 1.000 exemplaren. Dan hebben we het hier over de totale verkoop. Met de daling van de boekenverkoop is het zelfs niet zeker dat dit gehaald wordt bij veel boeken. Als je je bedenkt dat de gemiddelde prijs van een fysiek boek in België rond de 15 euro ligt, en de gemiddelde winstmarge voor auteurs tussen de 7,5 en 12,5 procent van de verkoopprijs bedraagt, is dat niet echt veel. Natuurlijk is dat nog steeds een aardig zakcentje, maar het betekent dat zelfs de mensen die van schrijven hun beroep hebben gemaakt moeite hebben om van hun vak te leven. Sterker nog: slechts een handvol Belgische auteurs kunnen van schrijven alleen leven. De meeste, zelfs bekende auteurs, hebben nevenactiviteiten, zoals lezingen, aanwezigheid in televisieprogramma's, zijn redacteur, doen aan copywriting of hebben daarnaast een (deeltijdse) baan om rond te kunnen komen.
De traditionele uitgeverij krijgt ook het publicatierecht over jouw werk. Dit houdt in dat zij bijvoorbeeld beslissen waar en hoe het gedrukt wordt, welke aanpassingen worden gemaakt en – niet onbelangrijk – wanneer en waar het wordt gepubliceerd. Zij beslissen ook wanneer jouw boek uit de boekhandel verdwijnt.
Uitgeverijen steken niet altijd veel tijd in de marketing van je boek. Er is daar vaak te weinig budget voor. Maar marketing is een belangrijke succesfactor voor elk boek. Dat is jammer. De meeste auteurs verzorgen hun eigen marketing, bij de bekende auteurs ligt dat natuurlijk anders. Daar is een uitgeverij bereid om iets meer voor te doen, bijv. ook een groter deel van de winst op het boek kan naar de auteur gaan en voor de meest bekende auteurs zijn er meestal wel marketingbudgetten.
Het sluiten van een deal met een uitgever is ook geen garantie voor succes. Het valt niet te ontkennen dat een traditionele uitgeverij veel voordelen heeft. Zoals bijvoorbeeld de contacten met journalisten waardoor er over hun boeken wordt geschreven of recensies verschijnen in kranten en tijdschriften. Het is een wereld van ons kent ons. Traditionele uitgeverijen hebben natuurlijk ook een voetje binnen bij dé boekenhandel in België die een groot netwerk heeft: Standaard Boekhandel. Als selfpublishing auteur daar je boek krijgen is moeilijk, behalve misschien in de lokale winkel van Standaard Boekhandel. Want zij vragen normaal ook dat je jouw boeken in consignatie geeft, wat wil zeggen dat jouw boeken in de winkel liggen, maar dat je maar hiervoor betaald wordt na de verkoop van de boeken. Dus jij draagt het risico: boeken niet verkocht, dan krijg je ze terug. Dat is moeilijk voor een selfpublishing auteur. Gelukkig zijn er nog de kleinere boekwinkels en de boekenwebsites waar je ook boeken kan verkopen zonder eventueel een consignatiecontract.
Dus wat denk je: toch selfpublishing proberen?
Als je echt een boek wilt schrijven, als dit op je bucketlist staat, moet je het gewoon doen. Het is de weg die telt tijdens het schrijven van je boek, niet de winst (alhoewel dat natuurlijk meegenomen is).
Wil je meer weten?
Wil je jouw verhaal ook in een boekenwinkel zien?
Dan hoef je maar één iets te doen: klikken op de knop hieronder.
Het is vrijblijvend. Je bent nog niet verplicht om met ons samen te werken.